Nåt att bita i

Logo: Ad Lucem

Ledaren i Ad Lucem 2/2008

Bland änglar och helgon

Lise Kanckos

Illustration till ledaren i Ad Lucem 2/2008

Jag mötte denna ängel (pärmen) i en underlig liten antikvitetsaffär i Köpenhamn. I affären stod små och stora träskulpturer av olika slag uppradade på hyllorna. Det var en multikulti-blandning av figurer från hela världen – kristna helgon från Norden och Filippinerna samsades om utrymmet på hyllorna med Buddhor och mindre religiösa dockor. En väldigt stor del av figurerna var änglar. Då jag tittade närmare på dem såg jag att en av änglarna var en munk. Han var en halvmeter hög gammal träskulptur, med munkkåpa och en skallig fläck mitt på huvudet. Munken hade också ett par änglavingar i metall. Ett ikonografiskt fel… Jag frågade affärsinnehavaren varför munken har vingar. Han visade munkens rygg och förklarade att vingarna var tillsatta nyligen, och tillade: ”Jag vet inte varför de gör så”. Någon måste ha tänkt att en ängel säljer bättre än en munk. Därför stod denna postmoderna munk-ängel på hyllan och såg lite vilsen ut bland alla änglar och helgon. Men visst är det någonting särskilt med änglar. Pärmbildens änglavingar ser ut att kunna beskydda hela världen, om det så behövs.
Om inte munkar är trendiga, så är åtminstone kloster en seglivad trend. Klostren har någonting som oftast saknas i vår vardag: stillhet. Kanske himlen är mera öppen ovanför klostren, bakom den skyddande klostermuren. Människor söker sig till kloster av olika orsaker, liksom dagens kloster är av mycket olika karaktär: det finns traditionella små slutna kloster och det finns den andra ytterligheten, Taizé och Iona, som är resmål för gruppresor, och vars sånger och liturgiska traditioner har slagit igenom som en religiös populärkultur. Klostren avspeglar liksom änglafigurerna en längtan efter stillhet, andlighet och en öppen himmel. Samtidigt kommer ängeln på pärmen troligtvis snart att förvandlas till ett inredningsföremål i ett hem. Jag undrar om den som köper ängeln får en öppen himmel på köpet?

Tillbaka
© Ad Lucem